• Home
  • Nieuws
  • Onderwijs op maat, wat vinden kinderen daar eigenlijk van

Onderwijs op maat, wat vinden kinderen daar eigenlijk van

Xanthe (7 jaar – groep 3)

Doen jij en je klasgenoten allemaal hetzelfde in de klas?
Nee, want sommige kinderen zijn zonnetjes zijn en andere kinderen maantjes. Ik ben een zonnetje, samen met twee meisjes uit mijn klas.

Wat is het verschil?
Zonnetjes krijgen moeilijkere opdrachten dan maantjes, omdat zij beter kunnen lezen. Zonnetjes krijgen verhaaltjes met vragen waarbij ze het goede antwoord moeten opschrijven en de maantjes kruisen het goede antwoord aan. Dat is een verschil. Ook met rekenen doen we niet allemaal hetzelfde. Ik heb net als een paar andere kinderen een extra rekenboekje met moeilijkere en andere opdrachten.

Wat vind je ervan dat niet iedereen hetzelfde doet?
Het maakt mij niet uit. Het extra rekenwerk vind ik leuk om te doen. Ik lees ook moeilijkere boeken dan de andere kinderen. Sommige kinderen zoals ik hebben lang gekleuterd. Ik kon in de kleuterklas al lezen, omdat ik daar extra lang in gezeten heb.

Wat vinden de andere kinderen ervan?
Mijn vriendinnen en ik praten nooit over wie zonnetje en maantje is. Maar ik weet ook dat er kinderen zijn die het niet leuk vinden als er over ze gepraat wordt.

Menne (9 jaar – groep 5)

Doen jij en je klasgenoten allemaal hetzelfde in de klas?
Niet echt. Met rekenen bijvoorbeeld zijn er 1-, 2- en 3-ster kinderen. Als we rekenen, werken sommige kinderen in de klas, andere kinderen in de andere groep 5 en weer anderen op de gang.

Waarom is dat verschil er?
Omdat er kinderen zijn die afgeleid raken als ze in een volle klas moeten werken. Die kunnen zich dan niet goed concentreren. Als ze op de gang zitten, kunnen ze dat wel.

Wat vind je ervan?
Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik zie wel dat het handiger is. Ik erger mij er wel eens aan dat andere kinderen zitten te praten terwijl we moeten werken. Dat komt, denk ik, doordat ik autisme heb. Met de juf heb ik een afspraak dat ik op de gang mag zitten als ik merk dat ik boos word. Daar mag ik een Donald Duck lezen, want daar word ik weer rustig van. Als de boosheid is weggezakt, ga ik zelf weer terug naar de klas.

Pjotr (12 jaar – groep 8)

Doen jij en je klasgenoten allemaal hetzelfde in de klas?
Nee, sommige kinderen krijgen de weektaak niet helemaal af en anderen wel. Maar er zijn ook kinderen die extra werk doen, omdat ze altijd snel klaar zijn met hun weektaak. Als ik klaar ben met mijn weektaak mag ik bijvoorbeeld op de laptop extra Nieuwsbegrip doen.

Waarom doet niet iedereen hetzelfde?
Het ligt aan je niveau en aan hoe goed je kunt leren. Bij Nieuwsbegrip zijn er een a, b en c-niveau. Ook krijgen vijf kinderen uit mijn klas hulp bij het lezen. Zij zitten bij de juf aan tafel zodat die hen kan helpen om beter te lezen. Bij rekenen zijn we ingedeeld in 1-, 2-, en 3-sterren. Als je op 1-sterniveau werkt, krijg je ook opdrachten uit het 2-ster-boekje om je extra uit te dagen.

Hoe weet de juf op welk niveau je zit?
Aan het begin van het schooljaar hebben we een toets gemaakt. Daarmee kon de juf zien op welk niveau we zaten.

Wat vind jij ervan dat niet alle kinderen hetzelfde doen?
Ik vind dat goed, want we werken allemaal op ons eigen niveau en als je extra hulp krijgt, kun je beter worden.

Deel met anderen